Sponsors

by Quicksilver

WoW hebatnya kritikan.....Alhamdulilahh...



Kritikan Membina
Kritikan membina sama sekali berbeza dengan kutukan. Sebab kritikan membina itu kata-katanya disulam peringatan, nasihat berguna untuk penambahbaikan di masa akan datang. Saya percaya, jika benar cara nasihatnya, pasti akan ada yang tertawan (pada akhlaq Islami) dan menerimanya dengan hati terbuka.
Faedahnya cukup besar, di samping beroleh pahala, kita juga mampu memperteguhkan kembali renggangan tali silaturahim. Malah dapat membikin ummah yang berilmu dan berakhlaq mulia.
Tidak sukar, hanya bermodalkan ayat-ayat cinta berhikmah saja.
Pesan Rasulullah SAW lagi:
Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia berkata baik atau diam.” (Mutafaq ‘alaih)
Berpandukan pada hadis di atas, Baginda SAW memberikan kita 2 solusi berguna untuk kita.
Pertamanya: Berkata baik. Sesiapa yang suka berkata tentang kebaikan, menyeru tentang kebenaran. Ayuh, teruskan usaha murni kalian. Mungkin di sebalik kata-kata baik itu, kita beroleh pahala yang tak terjangkakan pula.
Keduanya: Diam. Nah, jika mulut kalian atau jari-jemari kalian jenis gemar mengutuk orang – hingga tak boleh berhenti siang dan malam – , diamlah. Diam lebih baik bagimu.
Simple, tapi sukar bukan? Jika begitu, buatlah pilihan tepat sebelum terlambat...
(Yang baik itu dtgnya dari Allah dan yg buruk dtgnya drpd manusia itu sendiri)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...